21.10.2013

İbranice kısa bir gramer

GRAMER
*

[(נ.) Nekevi] Dişil
Eril-Dişil Ortak
[(ז.) Zahar] Eril
Ben

(אני) Ani

Sen
(את) At

(אתה) Ata
İbranicede toplam 10 şahıs zamiri bulunur. Bunlardan 1.Tekil (ben) ve 1.Çoğul (biz) ortak olarak kullanılır. Ancak bunlar dışında kalan tüm şahıs zamirleri kadınlar (ya da dişil nesneler) için ayrı, erkekler (ya da eril nesneler) için ayrıdır. Ani (ben) hem kadınlar hem de erkekler için kullanılır. At (את) kadınlar için sen, Ata (אתה) ise erkekler için sen anlamında kullanılır.

*Türkçede olmamasına rağmen bazı diller olmak fiilini tanımlamak için kullanır. Örneğin İngilizcede Ben öğrenciyim demek için olmak (to be) fiilinin birinci tekil şimdiki zaman çekimi kullanılır. İbranicede ise yalnızca Şimdiki/Geniş Zamanda kullanılmayan, ancak gecmiş ve gelecek zamanlar söz konusu olduğunda kullanılan bir olmak fiili vardır. Bu fiil şimdiki zamanda kullanılmadığı için Ben ….’yim derken אני … kullanılır.
ÖRNEK:
אני מאמריקה.
Ani me-amrika.
Ben Amerika’danım.

אני יוסף.
Ani Yosef.
Ben Yosef’im.

אני מארגנטינה.
Ani me-argentina.
Ben Arjantin’denim.

*İbranice de ve bağlacı kendisinden sonra gelen sözcüğe bitişik yazılır.
ÖRNEK:
ואתה
ve-ata
ve sen (ya sen)

דני ויוסף
Dani ve-Yosef

יוסף וחנה
Yosef ve-Hana

*…. מ [me] –den, -dan anlamı veren bir öntakıdır. Kendisinden sonra gelen sözcüğe bitişik yazılır.
ÖRNEK:
מ + …
Me + ….
מ + אמריקה
מאמריקה
me + amrika
me-amrika
Amerika’dan

מקנדה
me-kanada
Kanada’dan

מטורקיה
me-turkiya
Türkiye’den.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder